Hoe kun je tijdens de europese verkiezingen laten weten dat je tegen de europese verkiezingen bent en alles wil laten zoals het nu is?

Bijvoorbeeld als je tegen de invoering hiervan bent?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het probleem is dat het Europees Parlement, en dus ook de verkiezingen om het EP te kiezen, al bestaan. 'Alles laten zoals het nu is' betekent dus het in stand houden van de Europese Unie met alles erop en eraan. En er zit al héél veel op en aan. Inclusief grote delen van de Europese Grondwet waar we met zijn allen tégen hebben gestemd.

Je kunt blanco stemmen, maar zelf heb ik inmiddels grote twijfels over de invloed daarvan. Of je kunt niet stemmen, maar dat wordt zeker uitgelegd alsof de EU je niets kan schelen (in plaats van dat je tegen de huidige en voorgenomen invulling of zelfs het bestaan van de EU bent).

Je beste kans om je mening te laten weten, is door wel te stemmen, en dan op een partij die net zo kritisch staat tegenover de EU als jijzelf. Dan heb je tenminste nog kans dat je stem telt op de manier die jij wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Blanco stemmen. Op die manier krijgt geen enkele partij jou stem. De mensen van het stemburo kunnen je vertellen hoe precies. Meestal staat die keuze helemaal onder aan de lijst.

Niet stemmen werkt minder goed.
Niet gebruite stemmen worden nl. op een grote hopp gegooid en dan verdeeld over de partijen die meedoen. Op die manier kan jou stem dus zomaar bijj die van de PVV of CDA of D66 of..... terecht komen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik weet zijn niet-gebruikte stemmen gewoon géén stemmen. Het is niet zo dat niet-uitgebrachte stemmen worden verdeeld over de partijen, de zetels worden verdeeld aan de hand van de wél uitgebrachte stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat altijd wel begrepen, maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
Ik blijf vinden dat blanco stemmen in bovenstaand geval toch het beste is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het inderdaad mis. Geen stem is gewoon geen stem. Stel dat de opkomst vandaag 30% is, dan is het niet zo dat 30% van de zetels wordt verdeeld volgens de uitgebrachte stemmen, en 70% van de zetels zomaar verdeeld wordt onder de deelnemende partijen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
I stand corrected! Bedankt voor de uitleg.
Dit is een dubbele wens die niet beiden zijn uit te voeren. Je kunt niet en laten weten dat je tegen de Europese verkiezingen bent en alles laten zoals het is.

Er zijn nu eenmaal al Europese verkiezingen. Belangrijk is nu dat die verkiezingen ook zijn voor een parlement dat goed de besluitvorming kan controleren en kan zorgen dat het over de goede dingen gaat. En dat betekent niet meer Brussel zoals sommige zeggen maar dat betekent dat we de bevoegdheden die onze nationale partijen en politici aan Brussel hebben overgedragen ook op Europees niveau gaan controleren.

Hopelijk worden de nationale verkiezingen ook een beetje europese verkiezingen want het is schandalig dat alle nationale partijen nu vanalles roepen over Europa dat niet in het Europees Parlement geregeld gaat worden maar gewoon door de regering in een onderhandeling in Brussel waar wij niet bij zijn en geen zicht op hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel, door op een partij te stemmen die net als jij, tegen (meer) Europa is. En die zijn niet moeilijk te vinden.
Adviezen om niet of blanco te stemmen zijn ronduit slecht.